Kontrola biletów PKS Kwidzyn

 

Podmiot odpowiedzialny za kontrolę biletów

 

Do przeprowadzania kontroli dokumentów przewozu w pojazdach PKS Kwidzyn uprawnione są osoby posiadające identyfikator służbowy kontrolera zgodny z poniższym wzorem:

KONTROLA.png

Przeprowadzanie kontroli biletowej

W pojazdach Komunikacji Miejskiej i Międzymiastowej kontrola biletów odbywa się przez wszystkie godziny kursowania autobusów, we wszystkie dni tygodnia przez kontrolerów przeprowadzających czynności służbowe. Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia kontroli biletów w pojazdach Komunikacji Miejskiej i Międzymiastowej zostały określone w Regulaminie kontroli biletów

Pasażer, który nie posiada ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do ulgowych przejazdów, w pierwszej kolejności po wejściu do pojazdu jest obowiązany dokonać zakupu właściwego biletu.

Podstawowym zadaniem kontrolera jest sprawdzenie, czy pasażerowie znajdujący się w pojeździe posiadają ważne bilety lub/oraz ważne dokumenty uprawniające do przejazdów ulgowych. W sytuacji stwierdzenia u pasażera braku ważnego biletu lub braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgowego przejazdu lub w sytuacji naruszenia aktualnie obowiązujących przepisów porządkowych dotyczących Komunikacji Miejskiej i Międzymiastowej z tytułu przewozu zwierząt i rzeczy lub nieuzasadnionego zatrzymania lub spowodowania zmiany trasy pojazdu kontroler jest uprawniony do:

  • pobrania opłaty dodatkowej oraz właściwej należności za przewóz,
  • wystawienia wezwania do zapłaty w przypadku odmowy lub braku możliwości dokonania przez pasażera opłaty na miejscu. Kontroler, w celu ustalenia tożsamości pasażera, ma prawo żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość pasażera. Wystawione wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej wraz z należnością przewozową zostaje wręczone pasażerowi, za potwierdzeniem – czytelnym podpisem.

Wzory druków, którymi może dysponować kontroler:

Wzór wezwania do zapłaty 

WEZWANIE.png

Pokwitowanie opłaty dodatkowej lub wezwanie do zapłaty wystawione w pojeździe komunikacji miejskiej lub międzymiastowej upoważnia pasażera do kontynuowania podróży jedynie tym pojazdem, w którym została nałożona.


Okazanie biletu bądź dokumentu poświadczającego uprawnienie po kontroli

Każdy podróżny, który jest właścicielem ważnego biletu jednorazowego, miesięcznego lub jest posiadaczem ważnego dokumentu uprawniającego do przejazdów ulgowych, którego nie posiadał przy sobie w czasie kontroli, może w ciągu 7 dni od chwili wystawienia wezwania do zapłaty okazać taki dokument, celem otrzymania zwrotu zapłaconej opłaty dodatkowej lub anulowania otrzymanego wezwania do zapłaty.

Okazanie może być dokonane:

  • osobiście lub korespondencyjnie pod adresem:  Powiślańska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o., ul. Chopina 42, 82-500 Kwidzyn, czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30–14.30, tel. 55 646 46 00. Data stempla pocztowego nie może być późniejsza niż 7 dni od kontroli – w przypadku okazania po kontroli dokumentu uprawniającego do ulgowych przejazdów, należy pamiętać o okazaniu dokumentu osobiście lub w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez wystawcę lub notariusza,
  • elektronicznie pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Warunkiem anulowania wezwania do zapłaty jest dokonanie opłaty manipulacyjnej w wysokości 24,00 zł na rachunek podany poniżej lub bezpośrednio w kasie (również w terminie 7 dni od nałożenia opłaty dodatkowej). W przypadku pobranej opłaty dodatkowej na miejscu u kontrolera zwrot następuje po potrąceniu w/w opłaty.


Reklamacje, wnioski, skargi

Każdy pasażer, który nie zgadza się z decyzją kontrolera o nałożeniu opłaty dodatkowej może, zgodnie z Regulaminem kontroli biletów w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty złożyć reklamację:

  • pocztą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • w formie pisemnej na adres: Powiślańska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o., ul. Chopina 42, 82-500 Kwidzyn, czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30–14.30, tel. 55 646 46 00,
  • osobiście w siedzibie Spółki (adres powyżej).

Złożenie reklamacji lub odwołania nie zwalnia od uiszczenia opłaty dodatkowej oraz nie wstrzymuje biegu terminu 7 dni, uprawniającego do uiszczenia opłaty dodatkowej w obniżonej wysokości. Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji. 


Płatności

W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu lub uprawnienia do ulgowego przejazdu, kontroler wzywa pasażera do uiszczenia opłaty dodatkowej oraz należności za przewóz. Wysokości opłat dodatkowych podane są w poniższej tabeli.

 OPŁATY.png

 

Płatności można dokonać:

  • u kierowcy w autobusie;
  • osobiście w siedzibie Spółki: Powiślańska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o., ul. Chopina 42, 82-500 Kwidzyn, czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30–14.30, tel. 55646 46 00;
  • elektronicznie na konto nr 76 8300 0009 0003 6855 2000 0010 (Bank PBS KWIDZYN) – w tytule wpłaty należy podać nr wezwania do zapłaty.

Termin płatności wynosi 14 dni, po upływie tego terminu do należności głównej zostaną doliczone odsetki ustawowe.


Windykacja

Każdy podróżny, który nie ureguluje opłaty lub nie wyjaśni sprawy w terminie, winien spodziewać się otrzymania ponagleń zapłaty. W przypadku braku reakcji na pisma wzywające do uregulowania należności, upoważniony podmiot skieruje do sądu pozew o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym, co zwiększy należność o koszty postępowania sądowego oraz koszty zastępstwa procesowego. W przypadku braku reakcji na nakaz zapłaty zostanie skierowany wniosek do komornika o wszczęcie egzekucji zasądzonej przez sąd należności, co zwiększy koszty zadłużenia o koszty egzekucji komorniczej. W związku z prowadzonymi czynnościami windykacyjnymi pasażer może zostać wpisany do Krajowego Rejestru Dłużników oraz do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.  

Zarząd
Powiślańskiej Komunikacji Samochodowej
Sp. z o.o. w Kwidzynie